a.JPG

 

Mei
Iwaki no Kuni ju Koyama Fujiwara MUNETOSHI tsukuru kore
Hamon
Gunome choji
Hada
ko itame
Wymiary [cm]
 
• Całkowita długość
102
• Długość ostrza
66,0
• Szerokość przy habaki 3,05
• Krzywizna 1,9

 

 

b.jpgd.JPG

e.JPG

f.JPG

i.JPG

h.JPG

c.JPG

 

 g.JPG

 

Ten miecz to unikat nie tylko w Polsce, ze względu na okres w jakim powstał. To świadek ostatnich dni samurajów. Poza sygnaturą jest także datowany: Meiji 3 rok 8 miesiąc Szczęśliwy dzień. W tłumaczeniu jest to szczęśliwy dzień w sierpniu trzeciego roku epoki panowania cesarza Meiji, czyli sierpień 1870. To niezwykle ważny okres w historii mieczy japońskich. Meiji został cesarzem w 1868 roku i uznał, że jego misją jest otwarcie Japonii na świat, co w jego pojęciu wiązało się z zerwaniem wszystkiego, co uznawał za „stare”. Koniec epoki feudalnej to nie tylko pozbawienie władzy szoguna, ale również koniec samurajów, ich przywilejów, posiadanych dóbr, tytułów i przynależności społecznej. Cesarz musiał walczyć ze starym porządkiem na wielu frontach dlatego walczył też z symbolami. Takim dekretem był zakaz publicznego noszenia mieczy samurajskich ( Edykt Haitorei wydany w 1876 roku), a co za tym idzie, miecze przestały być potrzebne (z pewnymi wyjątkami dla wysokourodzonych). Prezentowany tutaj miecz to już końcowe lata prawdziwych samurajów. Epoka feudalna się zakończyła, od trzech lat panował Meiji, a urzędnicy przygotowywali kolejne przepisy zakazujące również kucia mieczy. Zostało wybranych zaledwie kilkunastu mistrzów, którzy mieli kuć miecze jedynie dla podtrzymania tradycji tego bardzo japońskiego rzemiosła. Chociaż w/w Edykt wszedł w życie 6 lat po wykuciu tego miecza, to już było wiadomo, że to koniec mieczy samurajskich i nie ma odwrotu z tej drogi. Według japońskich podziałów historycznych ten miecz należy jeszcze do kategorii mieczy Shinshinto. Dopiero od 1875 roku miecze zaczynają być kwalifikowane jako Gunto. Ten miecz, z pięknym hamonem choji stanowi przykład prawdziwej sztuki kucia, krzywizna i kształt przypominające najlepsze wzorce 15 wieku, jest dzisiaj w stanie idealnym i może stanowić ozdobę najświetniejszych kolekcji. A z mieczami samurajskimi jest tak, że dzisiaj łatwiej znaleźć miecz z XVI wieku, czyli okresu masowej produkcji (bo takie było ogromne zapotrzebowanie), niż miecz z XIX wieku, kiedy ich produkcja była minimalna i każdy egzemplarz stanowił prawdziwe dzieło sztuki. Autentyczność potwierdzona certyfikatem NTHK Tokyo.