Artykul dostepny jedynie na tej stronie ArtJapan, grudzień 2014.

 


 

 

Katana KANEFUSA 23 pokolenie - prezentacja Świąteczna 

 b_550_161_16777215_00_images_stories_TRESC_ARTYKULY_Kanefusa23_1.jpg

Kanefusa z Seki to jeden z najstarszych i najpoważniejszych rodów kowali specjalizujących się w kuciu mieczy japońskich. Zaczynali około 1400 roku i kują miecze do dzisiaj. Źródła historyczne dowodzą, że na przestrzeni wieków nie wszystkim udawało się utrzymywać rodziny w tradycyjnym stylu, to jest, z ojca na syna. Trafiali się przedstawiciele rodziny, którzy byli osobami bezpłodnymi, lub mieli inne wady, i wtedy jedynym wyjściem okazywała się adopcja. To były duże sekrety rodzinne i dzisiaj na pewno żaden detektyw nie odnajdzie losów rodziny w roku, na przykład 1500. Tak czy owak, rodzina kowali zajmowała się kuciem mieczy przez setki lat, aż do momentu kiedy kolejny kowal postanowił uwiecznić swoje miejsce w historii rodziny, i to na zawsze.

 4.jpg

 Na taki pomysł wpadł jedyny KANEFUSA, który postanowił w swoich sygnaturach zaznaczać fakt , że pochodzi z kowali w 23 – im pokoleniu rodu. W tym postanowieniu był człowiekiem jedynym, bowiem obecnie pojawiło się już pokolenie 26, ale obecni kowale nie hołdują tej tradycji. Prezentowany tutaj miecz należy historycznie do kategorii Gendaito, czyli mieczy nowych, albo współczesnych. Takie miecze z reguły nie otrzymują certyfikatów autentyczności wydawanych przez takie organizacje jak NTHK czy NBTHK, bowiem nawet w Japonii Gendaito kojarzy się (dość automatycznie) z mieczami kutymi według metod nietradycyjnych, lub przy użyciu niewłaściwych materiałów. Jednak w szczególnych przypadkach organizacje certyfikujące odstępują od swoich zasad i certyfikat wydają.

 b_550_400_16777215_00_images_stories_TRESC_ARTYKULY_Kanefusa23_13.jpg

 To jest właśnie ten szczególny przypadek miecza Gendaito z certyfikatem NTHK. Co zatem wpłynęło na potraktowanie tego miecza i kowala w tak szczególny sposób?

Warto przy okazji zwrócić uwagę, że Seki to miejscowość w środkowej części największej wyspy Japonii, Honshu. Według zapisów historycznych to stara prowincja Owari, obecnie prefektura Gifu. To miejsce w przeszłości było zagłębiem producentów mieczy samurajskich, a obecnie pozostaje najsłynniejszym miejscem w Japonii w odniesieniu do producentów noży kuchennych.

 b_550_435_16777215_00_images_stories_TRESC_ARTYKULY_Kanefusa23_9.jpg

 Prawdziwe nazwisko Kanefusy w 23 pokoleniu to Kato Koichi. Urodził się w 1900 roku i w 1941 roku doczekał się uznania w postaci zajęcia tzw. Pierwszego Miejsca (równoważne z tytułem Narodowego Kowala) na 6-ej Wystawie mieczy. Umiejętności zdobywał pod okiem innej sławy okresu Showa, mistrza Kato Jumyo. Kanefusa zdobywał liczne nagrody w konkursach kowali a jego miecze stanowią ozdobę najlepszych kolekcji Japonii.

 b_550_326_16777215_00_images_stories_TRESC_ARTYKULY_Kanefusa23_5.jpg

 b_550_313_16777215_00_images_stories_TRESC_ARTYKULY_Kanefusa23_6.jpg

  W prezentowanym tutaj egzemplarzu warto zwrócić uwagę na hamon, który bardzo przypomina typ znany jako Koshi-no-hiraita midare. Jednak w tym przypadku mamy do czynienia z oryginalną inwencją szkoły Kanefusa, która stworzyła własny hamon znany jako: Kanefusa midare. Szczególnie interesująco wyglądają Tobiyaki, wydzielone miejsca hartowania, które nie stykają się z hamonem.

 

 b_550_397_16777215_00_images_stories_TRESC_ARTYKULY_Kanefusa23_7.jpg 

Sygnatura na tym mieczu brzmi: Noshu Seki ju Ni Ju San Dai Fujiwara KANEFUSA tsukuru kore. Składa się aż z 14 znaków kanji. To bardzo długa sygnatura, chociaż Kanefusa stosował kilka różnych podpisów na swoich mieczach to ten jest najdłuższy. Potwierdzony Certyfikatem NTHK, co jest najlepszym dowodem na to, że chociaż miecz nie należy do mieczy bardzo starych, to jego klasa w pełni zasługuje na to, bo go zachować i o niego dbać.

 

 b_550_413_16777215_00_images_stories_TRESC_ARTYKULY_Kanefusa23_8.jpg

 

 b_550_413_16777215_00_images_stories_TRESC_ARTYKULY_Kanefusa23_10.jpg 

Reszta oprawy też jest znakomita. Stara żelazna tsuba sukashi, z połową wizerunku kwiatu chryzantemy.

 

 b_550_413_16777215_00_images_stories_TRESC_ARTYKULY_Kanefusa23_2.jpg

  b_550_413_16777215_00_images_stories_TRESC_ARTYKULY_Kanefusa23_3.jpg

 

Piękny komplet fuchi/kashira wykonany z shakudo oraz wysublimowane menu ki tworzą harmonijną całość.

 

 b_550_413_16777215_00_images_stories_TRESC_ARTYKULY_Kanefusa23_11.jpg

 b_550_413_16777215_00_images_stories_TRESC_ARTYKULY_Kanefusa23_12.jpg

/-/ Henryk Socha